به سوی المپیاد زیست
بدون عینك كنكور بهbiology فکرکنیم
درباره وبلاگ


من دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته فیزیولوژی گیاهی از دانشگاه تهران هستم
هدفم در درجه اول ایجاد انگیزه در دانش آموزان رشته تجربی از طریق نگاهی نو به زیست شناسی است و راه اندازی کانونی برای علاقمندان به المپیاد زیست
دوست دارم از همکاران جوان و با انگیزه و آشنا به دانش روز زیست شناسی هم کمک بگیرم.
هیچ انگیزه مادی هم نداشته و ندارم. چون همیشه معتقدم غنی بودن و قانع بودن رمز رسیدن به کمال انسان است.
تا زمانی هم که وقت داشته باشم و دانش اموزان علاقمند هم وجود داشته باشند که منو تشویق کنند ادامه میدم.

مدیر وبلاگ : مدیر جون
نویسندگان
نظرسنجی
نظر شما در باره تشکیل کلاس کنکوری زیست 1 برای سال سومی ها چیه؟ به شرطی که با مطالعه کامل و تست زدن در کلاس حاضر بشن و نکات ترکیبی و مفهومی کار بشه






از مهم‌ترین دغدغه‌های دانش‌آموزان پایه اول، انتخاب رشته‌ی تحصیلی پس از اتمام سال اول دبیرستان است.

 دانش آموزان با انتخاب رشته، مسیر تحصیلی خود را انتخاب می‌کنند و به تحصیلات خود در این مقطع ادامه می‌دهند. رشته تحصیلی اگر درست و صحیح انتخاب شود می‌تواند زمینه‌ی دانش و توانایی را تعیین کند.

رشته علوم تجربی

برای موفقیت در این رشته قوی بودن در درس‌های علوم تجربی دوره‌ی راهنمایی و علوم زیستی، ریاضی و شیمی دبیرستان از اهمیت خاصی برخوردار است.

دانش آموزانی که به ساختمان بدن موجودات زنده علاقه‌مند هستند و از مطالعه‌ی طبیعت

 ( گیاه، جانوران و محیط زیست) لذت می‌برند، می‌توانند در این رشته موفقیت به دست بیاورند.

 یادگیری مطالب زیست شناسی نیاز به حافظه قوی دارد یعنی دانش آموز باید بتواند بسیاری از موضوعات دانش زیست شناسی را در ذهن تجسم نماید و به خاطر بسپارد.

 هم‌چنین افرادی که علاقه زیادی به کارهای آزمایشگاهی دارند و توانایی‌های لازم را در این خصوص دارا هستند از کسانی محسوب می‌شوند که می‌توانند موفقیت‌هایی در این رشته به دست بیاورند.

 از نظر تنوع رشته‌های دانشگاهی گروه علوم تجربی بعد از ریاضی و فیزیک در رتبه دوم قرار دارد.

نکته جالب توجه آنجاست که اکثر افرادی که این رشته را انتخاب می‌کنند به پزشکی علاقه‌مند هستند، اما باید توجه داشت که ظرفیت دانشگاه‌ها در این زمینه محدود است.

طبقه‌بندی رشته‌های دانشگاهی تجربی:

گروه اول: خانواده‌ی پزشکی و پیراپزشکی

 اتاق عمل - اعضاء مصنوعی- بهداشت محیط- بهداشت حرفه‌ای- بینایی‌سنجی-پرستاری دندانپزشکی - پرستاری- تکنسین پروتزهایدندانی – پزشکی- رادیو لوژی- داروسازی- دامپزشکی- دندانپزشکی-شنوایی شناسی- علوم آزمایشگاهی- علوم تغذیه-فیزیوتراپی-کاردانی فوریت‌های پزشکی – کاردرمانی- گفتاردرمانی- مامایی -مدارک پزشکی-مددکاری اجتماعی  رادیوتراپی

بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاهی این گروه در مراکز درمانی و بهداشتی مشغول به کار می شوند.

گروه دوم : خانواده‌ی بیوتکنولوژی

ژنتیک – میکروبیولوژی – بیوشیمی – بیوفیزیک - سلولی و مولکولی

رشته بیوتکنولوژی، یک رشته جدید است و بی‌شک مدتی زمان خواهد برد تا فارغ التحصیلان آن، جایگاه واقعی خویش را پیدا کنند اما این به معنای آن نیست که موقعیت شغلی برای فارغ التحصیلان این رشته مهیا نمی‌باشد. زمینه‌ی کار بیوتکنولوژی در داخل کشور مساعد است .

فارغ التحصیلان این رشته می‌توانند به عنوان نیروی انسانی متخصص برای مدیریت میانی و هدایت امور فنی خطوط تولید، مزارع و آزمایشگاه‌ها مشغول به فعالیت شوند.

گروه سوم : خانواده‌ی زیست‌شناسی

زیست‌شناسی علوم جانوری - زیست‌شناسی علوم گیاهی – زیست‌شناسی عمومی- زیست‌شناسی دریا

فارغ ‌التحصیلان این رشته‌ها برای تدریس جذب آموزش و پرورش می‌شوند.

 گاه‌ برای‌ کارهای‌ تحقیقاتی یا اداره‌ آزمایشگاه‌ها جذب‌ دانشگاه‌ها می‌شوند.

 یا در سازمان‌ حفاظت‌ از محیط‌ زیست‌ و سازمان‌های‌ مربوطه به‌ فعالیت‌ می‌پردازند.

هم چنین‌ بعضی‌ از فارغ‌ التحصیلان‌ این‌ رشته‌ها‌ وارد دنیای‌ پزشکی‌ شده‌ و در زمینه‌ های‌ خون‌شناسی‌ یا انگل ‌شناسی‌ فعالیت‌ می ‌کنند.

گروه چهارم: خانواده‌ی شیمی

شیمی محض و شیمی کاربردی

هر کارخانه‌ای که دایر شود، در بخش کنترل کیفیت کالاهای ساخته شده نیاز به یک شیمیست دارد و یا در تمام صنایع احتیاج به فارغ‌التحصیلان شیمی داریم تا مواد اولیه را با توجه به استانداردهای جهانی بررسی کرده و رد یا قبول بکنند.

علاوه بر موارد فوق یک شیمیست می‌تواند در خانه خود با کم‌ترین امکانات کارگاه کوچکی دایر کرده و بعضی از مواد مورد نیاز جامعه را تولید کند.

فارغ‌التحصیلان این رشته توانایی تغییر و تبدیل بر روی مواد خام را دارند و به یاری همین توانایی‌، تعداد زیادی از فارغ‌التحصیلان این رشته کارگاه‌ها یا کارخانه‌های شیمیایی کوچک یا بزرگ دایر کرده و در کار خود نیز موفق بوده‌اند.

در ضمن فارغ‌التحصیل شیمی می‌تواند در کارگاه‌ها و کارخانه‌های تهیه مواد آلی،دارویی،‌رنگ‌ها ، رزین‌ها و تهیه و ترخیص مواد معدنی کار بکند.

گروه پنجم : خانواده مهندسی منابع طبیعی

مهندسی شیلات- مهندسی محیط زیست- علوم و صنایع چوب و کاغذ

گروه ششم : خانواده‌ی مهندسی کشاورزی

مهندسی صنایع غذایی- باغبانی- گیاه پزشکی- زراعت و اصلاح نباتات

با توجه به گستردگی منابع طبیعی و منابع جنگلی کشور, فارغ التحصیلان دو خانواده‌ی مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی می توانند در نقاط مختلف ایران جذب سازمانها و مراکز کاری مربوط شوند. وزارت خانه جهاد کشاورزی , سازمان جنگلها و مراتع کشور, موسسات تحقیقاتی منابع طبیعی , مراکز دولتی دیگر از قبیل وزارت «آموزش و پرورش , کشاورزی , فرهنگ و آموزش عالی , شهرداریها , سازمان پارکها و فضای سبز, سازمان محیط زیست , طرحهای جنگلداری خصوصی, شرکتهای بهره برداری از جنگلها, نهالستانهای جنگلی خصوصی و شرکتهای مشاوره منابع طبیعی » برای تامین کادر کارشناسی خود نیاز به استخدام فارغ التحصیلان این رشته دارند و محل جذب آن‌ها به شمار می آیند .

گروه هفتم : زمین‌شناسی

فارغ‌التحصیلان‌ مقطع‌ کارشناسی‌ رشته‌ زمین‌ شناسی‌ قادرند نقشه‌های‌ زمین‌ شناسی‌، معدنی‌ و جغرافیایی‌ را مطالعه‌ نموده‌ و اطلاعات‌ آن‌ را استخراج‌ نمایند و با گروه‌های‌ اکتشاف‌ معدن‌، آب‌یابی‌ و بهره‌ برداری‌ از آب‌های‌ زیرزمینی‌، همکاری‌ داشته‌ یا در کارهای‌ صحرایی‌ و کارگاهی‌ مهندسین‌ ژئوتکنیک‌ و ژئوفیزیک‌ فعالیت‌ داشته‌ باشند و کانون‌های‌ خطر همانند مناطق‌ زلزله‌خیز، آتشفشانی‌ و … را مشخص‌ نمایند. با توجه‌ به‌ توانایی‌هایی‌ که‌ فارغ‌التحصیلان‌ رشته‌ زمین‌شناسی‌ دارند، وزارتخانه‌های‌ صنایع‌ و معادن‌، نفت‌، نیرو، راه‌، جهاد کشاورزی‌، علوم‌ و آموزش‌ و پرورش‌ ، همچنین‌ شرکت‌ها و مؤسساتی‌ مانند ذوب‌آهن‌، سازمان‌ زمین‌ شناسی‌ کشور، شرکت‌های‌ مرتبط‌ با فعالیت‌های‌ سد سازی‌، آب‌یابی‌، حفر تونل‌، راهسازی‌، اکتشافات‌ آب‌ و نفت‌ و معادن‌، بخش‌های‌ مرتبط‌ با تهیه‌ نقشه‌های‌ زمین‌ شناسی‌ و معدنی‌، آزمایشگاه‌های‌ سنگ‌ شناسی‌ و زمین‌ شناسی‌ و در مجموع‌، کلیه‌ مراکزی‌ که‌ در ارتباط‌ با موضوع‌ زمین‌ فعالیت‌ می‌کنند، می‌توانند زمینه‌های‌ اشتغال‌ و فعالیت‌ فارغ‌التحصیلان‌ رشته‌ زمین‌ شناسی‌ باشند.

در مقطع کارشناسی دبیری دبیرستان، در دروس زمین شناسی.

کارشناس در سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی.

فعالیتها در آزمایشگاههای مربوط به بخش خصوصی.

در مقطع کارشناسی ارشد: فعالیت در سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی.

فعالیت در شرکت ملی نفت.

فعالیت در مؤسسه ژئوفیزیک و وزارت مسکن.

فعالیت در مؤسسه زمین شناسی و زلزله.

فعالیت در وزارت کشاورزی و وزارت راه و ترابری.

همچنین امکان کار در مراکز خرید و فروش جواهر به عنوان کارشناس سنگهای قیمتی برای فارغ التحصیلان این رشته امکان پذیر است.

 



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات ()
یکشنبه 9 تیر 1392 11:50 ب.ظ
واقعن ممنون ولی اینارو میدونستم
از تجربی مهندسی پزشکی میشه رف؟؟؟
مدیر جونبله
دوشنبه 3 تیر 1392 01:11 ب.ظ
باعرض سلام وخسته نباشیدمیلادباسعادت حضرت مهدی(عجـ)راتبریک عرض می کنم
مدیر جونبا سلام
منم به شما این روز بزرگ رو تبریک میگم .چند وقته خبیر ازتون نیست؟
شنبه 1 تیر 1392 11:40 ب.ظ
خووب بوود
ولی مهندسی پزشکی چی؟؟؟
کار درمانی چیهه؟روت اینقد کار میکنن خودت بی خیال بیماری میشی؟؟
اوناییم که بازار کار دارنم بگید لدفن
مدیر جونمهندسی پزشکی طراحی وسایل و ابزار مورد نیاز در علم پزشکی و علوم ازمایشگاهی و دامپزشکیه
تعمیرات ابزارالات پیشرفته مورد استفاده در پزشکی نیازمند مهندسین خاصی است که در این رشته تحصیل می کنند.....

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی